marți, 6 martie 2012

SOCIOLOGIE 05.03.12

  Bibliografie:
1. Socioloie medicala  I. Lupu, I. Zane, Ed. Polirom '99
2. Sociologie M. Georgescu, Ed. Casa cartii de stiinta '05
3. Sociologie generala I. Mihailescu, Ed. Polirom '03
4. Introducere in sociologie A.Mihu, Ed. Dacia '92
5. Educatie si sociologie E. Durkheim, Ed. Diactica si pedagogica '80

Def: Sociologia e o stiinta relativ tanara. Chiar termenul de sociologie a fost utilizat pentru prima data inn 1839-August Comte.
Cunostintele despre societate erau incorporate pana la data respectiva in cadrul altor discipline (istoria, filozofia, politica).
 Pornind de la etimologia cuvantului  "sociologie"=
-socius: societate, viata in comun a indivizilor;
-logos: stiinta;
Sociologia este stiinta care studiaza societatea.
Societatea: nume generic care acopera foarte multe forme de asociere a indivizilor de la cupluri pana la unele forme foarte extinse cum ar fi natiunile. Fiecare entitate de acest tip (ex familie, organizatie) constituie un obiect de studiu al sociologiei.
In literatura de specialitate au fost elaborate foarte multe definitii ale sociologiei.
Ex: E. Dukheim spunea ca sociologia e stiinta care studiaza faptele sociale. El credea ca trebuie sa studiem viata sociala cu aceeasi obiectivitate cu care oamenii de stiinta studiaza lumea naturala.
Max Weber defineste sociologia ca fiind stiinta actiunii sociale. Potrivit conceptiei sale fiecare participant la o cultura data  este legat de anumite valori. Omul de stiinta traieste valorile ca oricare alt om insa este si detasat de ele cautand sa le inteleaga mai intai dintr-o perspectiva globala. Max Weber distinge 4 tipuri de actiuni:
- actiunea rationala in raport cu un scop: omul isi organizeaza mijloacele necesare atingerii scopului pe care il concepe in mod clar;
- actiunea rationala in raport cu o valoare: omul este consecvent  cu ideea pe care si-o face despre ceea ce este valid din punct de vedere moral;
- actiunea traditionala: o norma de drept nescrisa
- actiunea afectiva: o reactie pur emotionala
De ce exista atat de multe definitii?
1. Societatea care e obiectul de studiu este foarte complexa cuprinzand forme sociale diverse
2. Sociologii se situeaza in cadrul unor curente teoretice diferite.
Achim Micu  in lucrarea sa "Introducere in sociologie" defineste sociologia ca fiind stiinta care studiaza societatea in totalitatea ei, privita ca o realitate distincta precum si unele parti, fenomene, si procese ale acestei realitati in legaturile lor multiple variate si complexe cu intreguri
Sociologia exploreaza atat macrosocialul (societatea in ansamblul ei)  cat si nivelul mediu al socialului (grupuri, institutii, oranizatii) precum si nivelul microsocial (grupuri mici, familiile, omul)
  Specificul cunoasterii sociale
a) Raportul dintre cunoasterea comuna (spontana , emiprica sau la nivelul simtului comun) si cunoasterea teoretica in sociologie
Cunoasterea comuna este ansamblul informatiilor pe care individul le dobandeste in urma contactului direct cu realitatea sociala. Toti indivizii care traiesc in societate realizeaza o cunoastere sociologica la acest nivel. Aceasta cunoastere reprezinta doar perspective individulae fiind influentata de nivelul de instructie al individului (sau educatia care o primeste), sistemul de valori transmis de societate, interesele individului, optiunile politice si chiar sentimentele individului.
Cunoasterea teoretica este ansablul de informatii dobandite in urma studiului sistematic care presupune cercetarea unui numar mare de fapte, fenomene si procese sociale, presupune si metode stiintifice si abordarea problemelor din cat mai multe unghiuri de vedere. In cele mai multe cazuri teoriile sociale se elaboreaza pe cercetari empirice ceea ce presupune colectarea unui numar mare de perspective individuale.
b) Raportul dintre obiectivitate si subiectivitate.
Obiectivitatea este concordanta relativa intre cunostinte, idei, teorii si realitate.
Subiectivitatea este neconcordanta intre cunostinte, idei, teorii si realitate ca urmare a interventiei in procesul de cunoastere a unor factori care tin de personalitatea individului (sentimente, interese, motivatii, educatia primita, inteligenta, aspiratiile persoanei, credintele, apartenenta politica)
In sociologie exista un pericol al subiectivitatii foarte ridicat
De ce?
1. Pentru ca obiectul de studiu e societatea care   e foarte complexa si cuprinde atat fenomene obiective masurabile sau vizibile precum si fenomene si procese greu accesibile observatiei directe (atitudini, interes)
2. Pentru ca sociologul traieste in societatea pe care isi propune sa o cunoasca. El a fost educat de aceasta societate care i-a transmis propriile valori deci inclusiv criteriile conform carora trebuie sa faca o evaluare a societatii.
  Conceputl de neutralitate axiologica
Max Weber  considera ca pentru eliminarea subiectivitatii din cunoasterea sociologica, sociologul ar trebui sa manifeste o atitudine de neutralitate axiologica(a fi independent de valorile pe care le are societatea) Aceasta atitudine are 2 laturi:
-sociologul trebuie sa constate ceea ce este in realitate si nu ceea ce el sau altii ar dori sa fie
-sociologul trebuie sa se abtina de la atitudinea de a lauda sau de a condamna faptele cercetate
Majoritatea sociologilor considera  ca atingerea obiectivitatii in cunoasterea sociologica ramane un deziderat, un ideal greu de atins. Important este ca sociologul sa fie constient de pericolul subiectivitatii si sa se straduiasca sa fie cat mai obiectiv in procesul de cunoastere
c) Raportul dintre sociologie si ramurile ei
Datorita complexitatii obiectului de studiu din sociologia generala rezulta mai multe ramuri sau discipline sociologice (peste 150)
ex: sociologia urbana,. rurala, a educatiei, religiei, muncii, calitatii vietii, artei si literaturii etc
Sociologia generala ofera ramurilor sale sistemul de teorii concepte si metode de cercetare precum si perspectiva globala cu care opereaza in studiul vietii sociale.
  Functiile sociologiei
1. Functia descriptiva
2. Functia explicativ-interpretativa
3. Functia aplicativa
4. Functia critica
5. Functia prognotica
6. Functia educativa

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu